Konstsamfundet lyfter fram konst och kunskap genom RUM
Konstsamfundet fyller 85 år och firar bland annat genom kampanjen RUM för konst och kunskap, som fokuserar på föreningens bidragsmottagare.
Konceptet RUM för konst och kunskap kommer att gå som en röd tråd genom jubileumsåret. RUM blir som ett band mellan både fysiska evenemang – bland annat på Söderlångvik, i Amos Andersons Hem, Bio Rex, Villa Lante och på Glaspalatstorget – och digitalt innehåll och upplevelser som publiceras på webben. Det kan handla om essäer, intervjuer och audiovisuellt innehåll som berör något av de teman som Konstsamfundet jobbar med.
– RUM är ett paraply för det som händer under året, det kan vara både större och mindre evenemang. Det kan alltså handla om konkreta rum, platser där man får ta del av konst eller kultur, men det kan också handla om ”icke rumsliga” utrymmen, platser för tankar och idéer, säger Mary Gestrin, direktör för utveckling och kommunikation på Konstsamfundet. Det bygger på show don’t tell-tanken – istället för att försöka beskriva vad Konstsamfundet står för när föreningen fyller 85, visar vi det konkret genom att lyfta fram det vi möjliggör för enskilda stödmottagare och institutioner med våra stöd och våra bidrag.
RUM-konceptet är indelat i fyra överordnade temaområden: bildkonst, scenkonst och film, musik och bildning. De olika temaområdena står i fokus i tur och ordning, och när RUM lanseras den 11 februari är bildkonsten först ut. Då kommer bland annat konstnärerna Anna Rokka och Benjamin Orlow att medverka på den webbsida som skapas för RUM på Konstsamfundets webbplats. Konceptet är skapat för Konstsamfundet av designbyrån Form Union, som också producerar innehållet i samarbete med Mary Gestrin.

– Det handlar om att förtydliga vad Konstsamfundet jobbar med och står för. Paraplybegreppet RUM för konst och kunskap visar konkret hur Konstsamfundet med sitt stöd skapar rum för konst och kunskap på många olika plan. Det känns som ett lämpligt tema för det här jubileumsåret, säger Sanna-Maria Sarelius, en av de konstnärliga ledarna på byrån.
Hon nämner de fysiska rum som Konstsamfundet upprätthåller, där konst och kunskap lever och kan upplevas, men också alla bidrag som möjliggör att konstnärer och aktörer inom kultur och bildning kan få egna arbetsrum. I arbetet med RUM-kampanjen har behovet av helt konkreta rum för konstnärer blivit tydligt.
– Nu råkade det sig så att när vi gjorde de första intervjuerna med konstnärer blev det jättemycket fokus på just de fysiska rummen där konstnärer kan utöva sin konst. Det kom också fram hur otroligt viktiga de är för den konstnärliga verksamheten och processen. Hurdant rum du har tillgång till kan också påverka slutresultatet – vad det blir, säger Sanna-Maria Sarelius.
Form Union har skapat RUM:s ”digitala rum”, som hittas på Konstsamfundet.fi. Det är helt enkelt en plats där olika bidragsmottagare, konstnärer och andra kulturaktörer kommer att komma till tals och får ge sin syn på sin verksamhet.
– När man börjar prata om det fysiska rummet och de fysiska förutsättningarna för att skapa, kommer man in på det inre rummet. Det krävs ett fysiskt rum för många, för att de ska komma in i ett sådant mindset där de kan skapa, säger Sam Sihvonen, en annan av Form Unions konstnärliga ledare.
– Det är inte alltid som man ser vad ett stipendium resulterar i, eller hur det kopplas till Konstsamfundet, och det lyfter vi fram genom RUM, säger Johanna Bruun, grafisk designer på Form Union.
Det digitala rummet på Konstsamfundet-sajten kommer att variera i utseende beroende på temat, och vilka konstnärer och kulturarbetare som lyfts fram.
– Ur designersynpunkt är det givande att jobba med ett koncept som lever och är outtömligt. Om man tänker på en konstnärlig process är den sällan spikad från början. Den slutliga formen föds under arbetet och det kommer också att synas i materialet, säger Sanna-Maria Sarelius.
Sam Sihvonen tillägger att när webbsidan väl har lanserats och finns där, kommer den att börja tala för sig själv.
– Och det kommer att vara uppmuntrande också för sådana som överväger en konstnärlig bana. Oftast handlar det om praktiska förutsättningar. ”Jag skulle nog egentligen vilja bli keramiker, men jag har ju inte någon verkstad”. Det handlar om praktiska frågeställningar versus den djupa dimensionen som finns där.
Ytterligare en aspekt är bredden av konstnärer och projekt som lyfts fram.
Konstsamfundet – en livskraftig och framåtblickande 85-åring
– Det är inte enbart kända konstnärer vi vill lyfta fram, utan vi vill bjuda på en ny mix av människor och projekt, säger Sanna-Maria Sarelius.
Konstnärerna väljs utgående från temana.
– Vi har utgått från att vi kommer att ha en viss typs konstnärsporträtt och funderat på vem som kunde skriva en essä utgående från det. Och vi har diskuterat ur många olika synvinklar, till exempel vad det finns för slags representation, säger Sarelius.
RUM-sajten kommer att uppdateras med nytt material längs med hela året.
– I slutet av året hoppas vi att de som har tagit del av materialet ska ha en tydligare bild av vad Konstsamfundet är och står för. Och vi vill uppmuntra folk att skapa själva och att söka stipendier. Målet är också att bidra till debatten och att öka förståelsen för varför konst behövs, säger Sarelius.
Målgruppen för RUM är bred.
– Det är i princip alla som på ett eller annat sätt är aktiva på de områden som vi stöder. Men samtidigt är det också alla andra. Den här kampanjen är ett sätt att lyfta fram den roll som Konstsamfundet, som en privat finansiär, vill ha, och kan ha, på kulturfältet i Svenskfinland, i Finland och också i Norden, säger Mary Gestrin på Konstsamfundet.
En hurudan 85-åring kommer publiken då att möta i form av RUM-kampanjen?
– En livskraftig och framåtblickande. Vi vill se framåt och vi vill utvecklas vidare hellre än att se bakåt och fastna i gamla strukturer. Världen förändras, och vi måste utvecklas med den. Under de senaste åren har det blivit allt tydligare för oss att vi måste prioritera sådant som är relevant också för dem som är yngre, och sådant som har bäring längre in i framtiden.
Här kan du titta in i Konstsamfundets RUM.