Henry Moores verk ”Moon Head” doneras till Konstsamfundet – skulpturen får sitt nya hem i Glaspalatset
Brittiska skulptören Henry Moores världsberömda verk ”Moon Head” doneras till Föreningen Konstsamfundet – skulpturen får sitt nya hem i funkisbyggnaden Glaspalatset i Helsingfors.
I och med donationen blir skulpturen en del av Konstsamfundets konstsamling, som förvaltas av Amos Rex.
Moon Head anses vara ett av Henry Moores mästerverk. Totalt har nio exemplar av skulpturen gjorts i brons varav en nu kommer att placeras i Glaspalatset i Helsingfors. Konstverket doneras till Konstsamfundet av familjen Revell, som på 60-talet tog hem den från Storbritannien.
Ett av de stora namnen inom finländsk arkitektur, Viljo Revell, blev förtjust i skulpturen i samband med ett besök till Henry Moores ateljé i London år 1964. Han ville köpa skulpturen, men dog i en hjärninfarkt strax efter besöket. Efter Revells död bestämde sig hans familj för att köpa skulpturen och placera den vid Viljos grav i Vasa.
Den ursprungliga planen lyckades inte eftersom Moore inte var säker på hur den skulle klara av det finländska klimatet. Således uppbevarades skulpturen hemma hos familjen Revell, berättar Viljos dotter Kati Revell-Nielsen.
”Vår familj blev villrådig och till slut blev det så att skulpturen bara blev hos oss. Den blev en del av vårt hem, även om vi inte tyckte att det var värdigt för den. När mamma gick bort kom den sedan hem till mig.”
Sedan dess har skulpturen funnits hemma hos Kati Revell-Nielsen, och för att säkra skulpturens framtid togs beslutet att donera den till Konstsamfundet.
”Dels börjar vi också vara ålderstigna, och då måste man tänka på vad som händer i framtiden. Vi ville också se vad som händer med skulpturen och vara säkra på att den består. Vi vill att skulpturen hålls i Finland.”
Kati säger att Moon Head nu äntligen får ett värdigt hem, inte minst för att hennes pappa Viljo var en av de tre arkitekterna som ritade Glaspalatset år 1935.
”Vi tyckte att Glaspalatset är ett mycket trevligt och passande ställe eftersom byggnaden var pappas första arkitektoniska verk. Nu i och med det moderna Amos Rex tyckte vi att det skulle vara mycket lämpligt. Dels för att stället är fint, dels för att vi räknar med att Konstsamfundet inte försvinner.”
Läs mer om skulpturen på Amos Rex hemsida.